donderdag 29 maart 2007

Stripeljee

Stripelmagazine vroeg mij een tijdje terug van welke reeks ik graag de geestelijke vader had willen zijn. Immer sympathiek als ik ben stuurde ik ze onderstaand antwoord.

Georges Herrimans Krazy Kat is de zoveelste klassieker in dit ondertussen al mooie rijtje. Heel wat tekenaars hadden maar al wat graag de geestelijk vader willen zijn van deze kat die zich beweegt in een haast surrealistisch wereld. Een speciale strip dus met absurde humor en filosofische praatjes in verweven. Kortom een strip dus die heel wat striptekenaars heeft beïnvloed en u misschien nu ook wel kan bekoren. Bij de immer sympathieke Mars Gremmen was Krazy Kat in elk geval de eerste strip waar hij moest aan denken bij het lezen van onze immer beleefde vraag...

"De eerste strip die bij me opkomt is Krazy Kat. En dan denk ik vooral aan de Sunday pages-afleveringen. Lekker relaxed (?) een verhaaltje
bedenken. Kijken of je het in 3, 7 of 15 plaatjes gaat vertellen. Of meer. Of minder. De pagina heel mooi en steeds weer anders vormgeven. Niet te veel in potlood voorschetsen om te voorkomen dat je aan spontaniteit, expressie of tekenlust moet inleveren. Iedere zondag broodkruimels en jam op je eigen, compleet in kleur gedrukte krantenpagina kunnen knoeien en de rest van de dag van de andere strips in de krant genieten. EN te horen krijgen dat je Picasso (die heel goed kon tekenen. Nee echt!), Charlie Chaplin en Walt Disney (die nauwelijks een rechte lijn kon trekken) tot fans van je strip kunt rekenen. Lijkt me wel wat!"

Geen opmerkingen: