maandag 14 mei 2007

De filmliefde van Mars Gremmen

Onderstaand interviewtje verscheen met een licht aangepaste tekst (!) en aanklikbare filmlinks op www.filmfocus.nl

Wat is de grappigste film die je kent?
Vrijwel alle films waarin Laurel & Hardy meespelen vind ik heel grappig. Een film die ik ook behoorlijk geestig vond was Hatari! uit 1962: John Wayne vangt vanuit zijn jeep zebra's, giraffen, buffels en neushoorns met een lullig lassootje. Spectaculaire beelden - niks geen computereffecten! - waar de Partij van de Dieren vast niet blij mee is. De Mannen roken en drinken aan één stuk door en zitten straalbezopen achter het stuur. Twee mooie, jonge meisjes, waarvan er één een relatie met de stokouwe Wayne aangaat (aan het eind van de film blijken ze snel getrouwd te zijn) en de ander (17 jaar) verliefd wordt op de grappige, soepel dansende nicht. Gespierde, nakende negers dragen enorme pepermuntrollen onder hun krappe lendendoekjes en worden afgeblaft door de 'superieure' blanken. John gaat ruw op één van zijn mannen staan en trekt met een enorme ruk diens arm terug in de kom. Kort gezegd: een tweeënhalf uur lang durende, lekker foute film die geen moment verveelt en behoorlijk op mijn - enigszins valse - lachspieren werkte!

Welke film heeft je diep ontroerd?
Bij Dancer in the Dark van Lars von Trier heb ik verschrikkelijk zitten janken. Of dat nou door de zang van Björk kwam of door het diep tragische verhaal kan ik me niet goed meer herinneren. En het zou best kunnen dat ik net een of ander sterfgeval achter de kiezen had. Bij E.T. heb ik me als puberjochie enorm in moeten houden om niet in de bioscoop te gaan zitten grienen. (Het ergste was de scène waarin ze een schuimrubberen pop proberen te reanimeren.) Die film maakte zóveel indruk op me dat ik boekjes met zelfgemaakte E.T.-tekeningen kopieerde en voor een gulden aan vriendjes en familie verkocht. Ik was zo trots als een pauw dat mijn leraar economie niet geloofde dat ik die tekeningen zelf gemaakt had. (Dat hij me dus een leugenaar noemde vond ik weer minder aangenaam.)

Welke film associeer jij met verliefdheid?
Cry-Baby van John Waters! Johnny Depp en Amy Locane die stevig op elkaar verliefd zitten te zijn in het park, omringd door tientallen elkaar tongzoenende jonge stelletjes. Romantisch, maar vooral heel erg hilarisch.

Wat is de engste film die je kent?
Dat zijn die Aziatische films waarvan ik de titel bijna altijd vergeet. (Ring, die ene film met dat lekkende plafond, en zo zijn er nog een paar.) Meestal begrijp ik er geen bal van, kan ik die Aziatische koppen niet uit elkaar houden en heb ik de neiging om uit verveling weg te doezelen, maar dan komt er opeens weer een scène waarvan je uit je stoel opspringt en al je haren (letterlijk!) recht overeind gaan staan. Ik kan me zelfs herinneren dat er bij het bekijken van een zo'n film een angstgilletje uit mijn keel floepte. Een andere enge film - Deliverance - heb ik pas onlangs voor de tweede keer durven bekijken. Ik word nog steeds heel ongemakkelijk van de 'oink oink'-scène met dat kleine, lelijke dikkerdje.

Wat is de beste actiefilm die je kent?
Is Ben Hur een actiefilm?

Die heb ik nog niet zo lang geleden voor het eerst bekeken. Veel te lang en te saai was mijn vooroordeel. Maar potverdikkie... wat een spectaculaire film zeg! Niks geen vervelende cut and paste-mensenmassa's maar échte mensen, zover het oog reikt! (Vooruit... achteraf bleken sommigen mensen uit bordkarton te bestaan. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben.) En dan die paardenrace! Ik heb ademloos zitten kijken! Prachtig, prachtig, prachtig! Wat een spektakel! En alsof dat nog niet genoeg was zat er ook nog een uitgebreide cameo van Jezus Christus in! Ik heb zeker tot een week na het bekijken van die prent in God zitten geloven! Vanaf het moment dat ik die film zag was ik niet meer anti-Charlton Heston maar anti-die-dikke-ongeschoren-Amerikaanse-documentairefilmmaker. Niet onbelangrijk: de Mars Gremmen-oogjes bleven niet droog tijdens de lange maar aangename zit!
Oké, oké... het einde was natuurlijk kut. Niet dat Christengedoe - ik ben best tolerant wat dat betreft - maar dat die moeder en dochter plotsklaps van hun lepra genazen. Dat vond ik helemaal niks. Die hadden gewoon dood moeten gaan. En Ben had desondanks in liefde, vrede op aarde en kindeke Jezus moeten gaan geloven. Dat was veel beter geweest. Echt. Ik ga MGM een brief schrijven. Of dat nog veranderd kan worden. (Als mijn antwoorden te lang zijn dan hoor ik het graag.)

Wat is de beste film die je kent?
Death in Venice. (Dat is in ieder geval een grote favoriet.) Prachtige opnames, prachtige muziek en een bijzonder olijk badpakje van dat joch met die strooien hoed. Je wordt tijdens het kijken helemaal door de beelden opgeslokt, ook al gebeurt er werkelijk helemaal niks in die film. Lange tijd heb ik alleen het eerste deel gezien omdat mijn grote broer bij thuiskomst de tv op de Duitser zette voor een film met De Vier Vuisten. (Hij was een stuk groter en sterker dan ik.) Een paar jaar later heb ik hem op de BBC eindelijk af kunnen kijken. (Ik praat nu pre-video en al helemaal pre-dvd.)

Wat was je mooiste filmervaring?
Ik was ooit op de premiere van Esmé Lammers' Tom & Thomas in Scheveningen. (Ik heb het storyboard voor die film getekend.) Voor de film begon maakte ik met een vriendin een korte wandeling op het strand. Compleet verwaaid, natgeregend en met Scheveningse zandkorrels tussen de kiezen liep ik over de rode loper het Pathé Theater in, alwaar paparazzi-fotograaf Joop van Tellingen mij vanachter zijn camera grimlachend aankeek met een blik in zijn ogen van "Wie is die idioot nou weer?!" (en vervolgens geen foto nam).

Welke filmscène heeft op jou diepe indruk gemaakt?
Dat zijn meestal gruwelscènes. De met een scheermesje afgesneden damestepels in Itchi the killer, de opengehakte schildpad in Cannibal Holocaust, verschillende scènes (die ik niet eens durf te beschrijven) uit Salò o le 120 Giornate di Sodomo. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dat doe ik maar niet.

Wat is de eerste film die je je kan herinneren?
Geen flauw idee. In de bioscoop was dat waarschijnlijk de Pinkeltje-film met Aart Staartjes. Ik kan me daaruit alleen maar een ontzettende namaak-luchtballon herinneren.

Wat is je favoriete Nederlandse film?
Karakter vond ik buiten verwachting (want Nederlands) goed. En de bekende Verhoeven-films zijn ook wel blijven hangen. Om Lang leve de Koningin van Esmé Lammers heb ik flink moeten snotteren.

Wat is je favoriete televisieserie?
Are you being served?. De complete serie wordt momenteel herhaald op België Eén en ik blíjf lachen om de flauwe en dubbelzinnige grappen van Mrs. Slocombe, Captain Peacock, Mr. Humphries en de rest van de cast.

Welke film had jij zelf willen maken?
Ik moet er niet aan denken om een film te maken! Acteurs die niet precies doen wat jij wil, scènes die je moet schrappen uit tijd- of geldgebrek, weer dat tegenzit, altijd maar compromissen moeten sluiten... Het is (volgens mij) bijkans onmogelijk om de film die je in je kop hebt zitten op celluloid vast te leggen. Wat dat betreft kun je beter een strippie tekenen. Alle touwtjes in eigen handen!
Als ik écht moet kiezen dan zou ik wel een willekeurige Laurel & Hardy-film gemaakt willen hebben. Puur om die mannen eens aan het werk te kunnen zien en de sfeer van die tijd te proeven. Ik ben heel benieuwd wat ze ter plekke improviseerden of wat tot in de details stond uitgeschreven in het script. En of ze dolle pret hadden tijdens het filmen of juist bloedserieus stonden te overleggen met elkaar en de regisseur.

Aan wie wil je dat we deze vragen hierna
stellen?

Collega stripmaker Gerard Leever heeft een paar leuke strips over zijn favoriete films gemaakt. Die zou je eens aan zijn jas kunnen trekken.

Geen opmerkingen: