maandag 16 augustus 2010

Galaktika 1



Meer ouwe Science Fiction. De redactie van het inmiddels opgeheven meisjesblad Flo' vroeg mij om het scenario van de door Herman Roozen geschreven en door Maarten Vandewiele getekende strip Galaktika op mij te nemen. Nieuwsgierig naar hoe een heel andere tekenaar dan ik mijn schrijfsels op papier zou zetten, zegde ik toe en schreef een twintigtal gagpagina's, die Maarten vervolgens fraai uitwerkte.
Dié pagina's plaats ik hier niet, maar voor de liefhebber is het misschien leuk om de scenario's eens te bekijken: spontaan, direct, met de bedoeling de gag zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen. Gericht op jonge kinderen, dus verwacht geen al te intelligente grappen, maar wel best leuk!



Deze eerste, behoorlijk uitgewerkte pagina trok ik bij nader inzien toch maar weer in omdat ik het einde wat vaag vond. (Helaas had Maarten hem toen al wel uitgewerkt.) Het Rik-personage is mijn enige zelf bedachte figuurtje uit de strip. De overige figuren zijn, als ik me niet vergis, door de redactie van Flo' verzonnen en ontworpen door Maarten.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Mars,

Ga je weer een boekje uitgeven??
Het zou super zijn.

Dick

Mars Gremmen zei

Geen boekje, Dick.

Wel gratis te lezen op internet!

Anoniem zei

Jammer, wel super dat je het op je site zet.

Dick

Wilbert zei

Lekker spontaan getekend. Hoe lang doe je daar nou over?

suvaal zei

Dit is bijna al af.
Mooie tekeningetjes, MArs.

Mars Gremmen zei

@Suvaal: merci!

@Wilbert: Even denken... scenariootje al droedelende schrijven, daaruit een pagina destilleren, heel klein, ruw paginaoverzichtschetsje opzetten, dialogen schrijven, potloodschets, inkten. Er sluipen dus toch wel behoorlijk wat uurtjes in. Als je puur naar het tekenwerk op deze pagina's kijkt, dan schat ik dat ik er een uur of twee, drie over deed. (Maar ik ben niet echt goed in schatten.)