woensdag 12 oktober 2011

Albert Weinberg

April 2008, Stripbeurs Arnhem. Samen met collega Ingi Jensson geniet ik van een lunch in een speciaal voor de stripmakers afgesloten ruimte van een hotel. Een klein, oud mannetje met een volgeladen eetbordje kijkt om zich heen om een gezelschap uit te kiezen om bij aan te schuiven. Ik bid dat hij niet naar onze tafel toe komt, want ik stotter heel slecht buitenlandstalig. (Het is duidelijk een buitenlandse stripmaker.) Twee seconden later zit hij, na het vriendelijk gevraagd te hebben, tegenover me, maakt een gecompliceerde, grappige, robotachtige beweging met zijn rechterhand om een lepel te pakken en het spreekwoordelijke ijs te breken en begint in een mengelmoes van, als ik het me goed herinner, Engels, Duits en Frans een gesprekje met ons aan te knopen. Het blijkt een aardige man te zijn. En het blijkt Dan Cooper-auteur Albert Weinberg te zijn. Gerard Leever en Patty Klein (die hem per abuis met 'monsieur Cooper' aanspreekt, wat hij heel beleefd en met een glimlach op zijn gezicht niet laat merken) schuiven ook aan. Weinberg is een echte oude Kuifje weekblad-tekenaar, die zelfs nog aan de strip Kuifje heeft meegewerkt. In mijn rol van Stripschrift-verslaggever en Strips in Gelderland-hoofdredacteur ben ik zo brutaal om wat foto's van hem samen met de andere tafelgenoten te maken. Als Weinberg later op de stripbeurs zit te signeren fotografeer ik hem nogmaals, waarbij hij met zijn handen snel en geestig zijn rimpels strak naar achteren trekt. De daaropvolgende week koop ik mijn eerste (en enige) Dan Cooper-stripalbum. Een ouderwets professioneel gemaakte, houterig getekende, lelijk ingekleurde pilotenstrip die je met een glimlach om je mond in één à twee rukken uitleest. Albert Weinberg is 29 september op 89-jarige leeftijd overleden.

 





































(Deze fotoreportage verscheen eerder in Stripschrift 393.)






















De man had smaak!

Geen opmerkingen: