donderdag 10 mei 2012

Cuvelier

Zojuist ontdekte ik waar mijn aversie jegens het gebruik van fotomateriaal in een tekening precies vandaan komt. Op jonge leeftijd las ik onderstaande notities van de extreem kritische striptekenaar Paul Cuvelier. Daarin legt hij uit wat hij er op tegen heeft, en dat maakte veel indruk op de jonge Mars. Voor de liefhebbers die zin hebben in een lange lees.

Behalve dat het heel moeilijk is, en behoorlijk saai, is Cuveliers motivering om geen foto's na te pielen misschien wel één van de redenen geweest die mij heeft doen beslissen om geen realistische strips te gaan tekenen. Een karikaturale strip kan namelijk alleen maar uit de verbeelding komen. (Of je moet André Franquin rechtstreeks gaan overtrekken/natekenen natuurlijk.)

De nogal rottig naar het Nederlands vertaalde teksten komen uit het hier en daar tweedehands nog verkrijgbare boek Corentin en de wegen van het wonderlijke; Paul Cuvelier en de strip

O ja, natuurlijk ben ik hypocriet en teken ik zelf heus wel af en toe een foto na. Dat is namelijk wél heel leuk om te doen.










3 opmerkingen:

Coen de Moor zei

Interessant om te lezen, maar ik kan me er helemaal niet in vinden.

Ik gebruik zelf wel eens delen van nagetekende foto's in mijn werk. Met namen voor auto's en andere voertuigen. De kunst is om het er natuurlijk en losjes uit te laten zien, want nog lang niet makkelijk is. Als de kijker kan zien waar de foto begint, dan heb je het niet goed gedaan.

Als andere tekenaars dit doen, dan doet het voor mij absoluut geen afbreuk aan hun werk. Als ze het goed doen tenminste.

Mijn vrouw heeft een vrij uitgebreid foto-archief, waar vooral zelf gemaakte foto's van texturen en planten en bomen in staan. Het is voor haar een erezaak om vooral zelfgemaakte foto's te gebruiken.

Mars Gremmen zei

Zonder fotodocumentatie kun je bijna geen tekening (vooral een striptekening) maken. Cuvelier heeft het denk ik vooral over het tekenen van mensen en dieren.

Sommige tekenaars weten hun fotovoorbeelden moeiteloos te verbergen, maar bij anderen schemert de foto dwars door de tekening heen. Gruwelijk lelijk vind ik dat. Of ze moeten het expres overduidelijk, met een vooropgezet plan hebben gedaan.

Nou ja, ik vind het wel lekker om zulke strenge tekenaars te bewonderen. De rest schrijf ik dan lekker af. Ik ben graag spaarzaam met mijn bewonderingsenergie!

paul@droomboot.nl zei

mooi!